PF - periodisk fasta

Nörd som man är hänger jag envist med i alla bloggar och forum som är av intresse för mig, vad det än gäller för ämne. LCHF är ingen slump för mig, inget jag äter för att någon annan sagt det eller för att så många andra provar, det är något jag läste på om noggrannt innan jag började käka därefter för 1 ½ år sedan. Jag är inte av den typen som påbörjar något och frågar om hjälp, jag vill veta allt (helst ALLT) innan jag ger mig in i matchen. Kontrollfreaket i mig har nog mer än ett finger med i spelet här, men må då så vara. Dessutom, ska man käka LCHF numera måste man kunna ge svar på tal till alla kritiska åsikter man får höra. Tråkigt att man ska behöva försvara sig men det får man ta helt enkelt.
Iallafall.

På senare tid har det ploppat upp en massa om periodisk fasta i några av de bloggar jag följer, och det fångade genast mitt intresse. Att fasta var något jag gjorde massor av när jag hade det som värst med magen innan LCHF (då förvisso helt ofrivilligt). Dom som äter LCHF och är intresserade vet att allt handlar om att ge kroppen riktig mat, den mat vi människor är skapade för att äta. Sen finns det dom som använder lchf för att gå ner i vikt, bli kvitt eller lindra typ2 diabetes, slippa acne och andra hudåkommor, gallbesvär, sockerberoende, IBS och andra mag- tarmproblem, för att öka muskelmassa och minska fettmassa eller helt enkelt bara för att må bra och hålla sig frisk.

PF handlar om att ge kroppen riktig mat, på det sätt ("när var hur") vi människor är skapade för att äta. 3 matintag mellan kl 12 och 20, och däremellan 16 timmars fasta. Blir ingen större skillnad från hur jag äter nu, det enda är att plocka bort skjuta fram frukosten och käka 12/16/20. Ett av målen kommer nog bara vara nåt pyttelitet, ett ägg eller något annat mellanmåligt. Jag är bara nyfiken och vill prova, det sägs att det här dessutom är en bra metod att bli av med den där envisa fettet på magen som aldrig vill ge med sig, och det känns som en schysst bonus och sporre för mig. Allt träning i världen verkar inte få bort det.

Om PF bloggar bland andra Mariann och Åse ("56 kilo").
LOUiSE / ΓO∩!SE

Kommentarer
Postat av: yasmine modell mamma och fru

fantastiskt gott

nu ska jag göra wienerbröd i ugnen kraaam

2012-05-09 @ 14:45:53
URL: http://yasminegill.blogg.se/
Postat av: Sofia

Har läst en del om Periodisk fast jag också. Jag är dock tveksam. Är så tvärtemot så jag äter nu, med ordentlig frukost och sex mål om dagen. :P

2012-05-09 @ 19:10:47
URL: http://borninmay.blogg.se/
Postat av: Linda - ndaiL

Intressant!

2012-05-10 @ 16:42:57
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Sabine-Välbefinnaren

Vad är oopsies för något?? Jag brukar göra kokos pannkakor ibland som jag tycker är goda. Jag är inte LCHFare men försöker att inte äta så mycket kolhydrater pga diabetesen. Som jag sa i tidigare kommentar så gillar jag ägg, men vill gärna äta frukost på jobbet så det blir inte så mycket variation på vardagarna. Men på helgerna däremot.... då blir de massor av goda grejer. =)



PF: Har du provat detta själv?? Jag har inte gjort det, men har kört en detox på 6 dagar. Dom första dagarna åt jag bara frukt, grönt, fisk, nötter och bönor. Sen under 36 timmar var det bara juicer av frukt och grönt. Det gick bra!! Har en hel kategori om just detta om du vill veta mer. Under PF... får man äta precis vad man vill då, eller är det endast naturliga grejer??



Kram kram

2012-05-10 @ 19:46:19
URL: http://valbefinnaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0