LCHF-chokladbollar

Eller bollar och bollar, jag skedar smeten (slipper bli kladdig...) till något som mer liknar chokladjärpar ^^ Goda blir dom iallafall, perfekt när man känner för något extra och är på vippen att gå till ICA och köpa choklad ;)
 
 
Blanda 50g osaltat smör, 2 dl mandelmjöl, 2 dl kokosflingor, 2 msk kakao och 1 krm vaniljpulver (ekologisk burbon vanilj). Jag kör snabbkaffe eftersom ingen av de två som bor i vårat hushåll dricker kaffe, dumt att brygga bara för en matsked kaffe, så 1 msk kokande vatten tillsammans med 1 tsk snabbkaffe, i med ett par stänk (max ¼ krm) stevia och ett par matskedar vispgrädde, blanda om väl och ner med det i smeten. Låt som vanligt smeten stå i kylskåp nån timme innan rullning/skedning.
 
Stevian jag använder de gånger jag sötar något är av sorten Fransk ekologisk Stevia/100% rebaudiosid A, och är extremt dryg. Jag använder den inte för att tillsätta sötma så mycket som för att balansera bort beskhet eller blandness. För oss LCHF-vana känns smaken definitivt söt trots den ringa doseringen, men inte för andra, som min familj tex ;)
LOUiSE / ΓO∩!SE

Kommentarer
Postat av: LORISSA

sv: äsch, köp lite brun utan sol ;)

Tycker du att tillexempel potatis smakar socker nu? :D

2012-07-11 @ 14:01:57
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mumsigt!

2012-07-13 @ 10:00:00
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0